Pedagogisch werkplan
Gastouderopvang Ollie en zijn vriendjes
Gastouderopvang Ollie en zijn vriendjes biedt liefdevolle en persoonlijke opvang in een huiselijke sfeer voor kinderen van 0 tot 4 jaar.In de opvang staat het welzijn en de ontwikkeling van het kind centraal. Het pedagogisch werkplan is gebaseerd op de vier pedagogische basisdoelen die in de Wet Kinderopvang benoemd staan. Deze doelen vormen de basis voor het dagelijks handelen en zijn gericht op het creëren van een veilige, stimulerende en leerzame omgeving.
Als gastouder kun je ieder kind persoonlijke aandacht geven omdat het kleinschaliger is dan een kinderdagverblijf. Daarnaast zien ze steeds hetzelfde gezicht, waardoor ze sneller kunnen wennen en zich vertrouwd voelen. Hierdoor kan ik als gastouder ondersteuning bieden in de ontwikkeling op sociaal, emotioneel, cognitief en motorisch gebied.
Dit wil ik spelenderwijs doen, ik vind het namelijk belangrijk dat een kind echt kind kan zijn en de vrijheid krijgt om lekker te spelen, als ze naar school gaan moeten ze al zoveel. Door middel van activiteiten en spelletjes worden ze op hun eigen niveau uitgedaagd om zich te ontwikkelen. Ieder kind is namelijk uniek en ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier.
Ik hoop ook veel met de kinderen naar buiten te kunnen gaan, als het weer het toelaat. Lekker spelen in de tuin of een van de vele speeltuintjes in de buurt, maar ook lekker wandelen of naar het bos.
Het geloof is voor mij belangrijk, ik voed mijn kinderen op volgens de christelijke normen en waarden. Voor iedere maaltijd wordt gebeden en na de maaltijd lezen we een stukje uit een kinderbijbel en danken we voor het eten.
De vier pedagogische basisdoelen
Ik werk volgens de vier pedagogische basisdoelen.
- Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid
- Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties
- Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties
- Kinderen gelegenheid bieden om zich normen en waarden en de cultuur van een samenleving eigen te maken.
Om deze doelen in de praktijk toe te kunnen passen heb ik deze vertaald naar de volgende vragen:
- Heeft het kind het naar zijn zin?
- Kan het kind ontspannen en zichzelf zijn
- Heeft het kind iets geleerd wat zinvol voor hem is?
- Heeft het kind met andere kinderen gespeeld?
- Heeft een kind geleerd op sociale en respectvolle wijze met anderen om te gaan?
Voor het volledige pedagogisch werkplan kunt u contact opnemen, u krijgt deze dan via de mail.